Zdrowa Gmina – Zdrowy Przedszkolak

Dziecko w wieku przedszkolnym uczy się zdrowych nawyków żywieniowych w oparciu 

o powtarzające się określone zachowania, praktykowane w najbliższym środowisku zwyczaje, wzory postępowania. Naśladuje nauczycieli, rodziców oraz inne dzieci.

Przedszkolaki obserwują zarówno opiekuna, jak i siebie nawzajem. W grupie łatwiej przełamywać indywidualne opory żywieniowe.

Żeby to uczynić, pozwólmy dziecku decydować, co będzie jadło. Dostarczmy mu możliwości samodzielnego wyboru. Pozwólmy samemu przygotować kolorowe dania, zdrowe koktajle. Dajmy o możliwość poznawania różnorodnych potraw i smaków. Umożliwmy poznanie produktu spożywczego różnymi zmysłami przed przygotowaniem z niego posiłku. Dajmy produkt do obejrzenia, powąchania, skosztowania oraz wspólnie z dzieckiem przygotujmy z niego posiłek. Dbajmy o to by posiłki były zdrowe i kolorowe. Przygotujmy kanapki z gotowanego mięsa, surowych warzyw (pomidorów, papryki, sałaty, cykorii). Do ich ozdoby wykorzystujmy szczypior, pietruszkę, koper, kiełki lucerny i brokuły, a do posmarowania własnoręcznie zrobiony smalec z zielonego groszku lub fasoli.

Smalec z fasoli wegański

  • 1 szklanka ugotowanej fasoli (lub z puszki)
  • 5-6 łyżek oleju
  • mała cebula
  • 1 jabłko
  • po łyżeczce majeranku i cząbru
  • szczypta asafetydy lub czosnek
  • sól i pieprz do smaku

Fasolę obierz ze skórki. Zmiksuj z olejem.

Cebulę obierz, posiekaj i zeszklij. Jabłko obierz i zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Dodaj do zmiksowanej fasoli. Wymieszaj, dodaj przyprawy i ewentualnie dopraw do smaku.

Przygotowanie posiłku to dla dziecka doskonała zabawa. Ważne jednak, by odbywało się ono
w przyjaznej i spokojnej atmosferze. Samodzielnie przygotowany posiłek lepiej smakuje, wtedy dziecko chętniej je, sięgając nawet po nieznane potrawy.

30 października dzięki włączeniu przedszkola do akcji „Zdrowa Gmina” przedszkolaki z Malni mogły pod okiem dietetyczki Agnieszki Wasiak Szufnarowskiej uczyć się naturalnego gotowania, które pozytywnie wpływa na ich rozwój i zdrowie. Mieli  możliwość wykazania się kulinarnie. Idąc za przykładem Pani Angnieszki, Pani dyrektor i nauczycielki własnymi, rękami robiły pyszne, zdrowe sałatki (owocowy zawrót głowy i warzywne szaleństwo). Przygotowywały koktajle: Shake daktylowy (6 namoczonych daktyli, 1,5 szklanki mleka owsianego, ½ łyżeczki wanilii, 0,5 szklanki wiórek kokosowych); koktajl z natki pietruszki, cytryny, miodu, wody; koktajl z truskawek, banana i kefiru. Samodzielnie przygotowane produkty wszystkim smakowały, a sałatkę owocową mogli skosztować uczestnicy piątkowej konferencji „Zdrowa gmina”.

Przygotowane dania powinno się wykorzystywać w codziennej diecie, warto także skorzystać
z dobrych rad dietetyków społecznej kampanii Zdrowy Przedszkolak.

Dobre produkty dla dzieci:

Produkty zbożowe

  • pieczywo: gruboziarniste, wieloziarniste, z mąk z pełnego ziarna np. graham, razowe, orkiszowe, pszenne, mieszane
  • kasze i pseudozboża: jaglana, jęczmienna, gryczana, orkiszowa, kukurydziana, ryż naturalny, ryż basmati, kus-kus, amarantus, quinoa
  • płatki zbożowe: owsiane, jęczmienne, żytnie, pszenne, orkiszowe
  • makarony z różnych mąk z pełnego ziarna lub mieszane
  • produkty mączne z mąk z pełnego ziarna lub mieszane: naleśniki, pierogi, kluski, ciasta, ciastka
  • pieczywo chrupkie: ryżowe, wielozbożowe, czyste chrupki kukurydziane.

Owoce i warzywa

  • owoce – uwzględniając sezonowość i z przewagą rodzimych: jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie, wiśnie, truskawki, jagody, maliny, brzoskwinie, morele, porzeczki, agrest, żurawina
  • owoce suszone (bezsiarkowe): rodzynki, daktyle, morele, śliwki, żurawina, jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie, wiśnie, truskawki, jagody, maliny, brzoskwinie, morele, porzeczki, agrest, żurawina, owoce cytrusowe
  • soki owocowe niesłodzone, najlepiej rozcieńczone z wodą
  • warzywa – z przewagą rodzimych i uwzględniając sezonowość: marchew, buraki, ziemniaki, seler korzeń i naciowy, rzepa, rzodkiew, dynia, pietruszka, cebula, czosnek, brokuła, kalafior, cukinia, kabaczki, szparagi, fasolka szparagowa, zielony groszek, kukurydza, papryka, ogórek, rzodkiewka, kiełki, sałaty, kapusty, pieczarki, grochy i fasole, soczewica, ciecierzyca
  • soki warzywne, soki i przeciery czyste pomidorowe.

Produkty białkowe

  • mięso, wędliny: cielęcina, drobiowe, wołowina, wieprzowina, wędliny chude i dobrej jakości; mięsa głównie duszone, pieczone, gotowane
  • nabiał i jaja: mleko pasteryzowane, biały twaróg, jogurt naturalny, kefir, czasami ser żółty
  • ryby: ryby wędzone, jak makrela, szczególnie ryby morskie
  • rośliny strączkowe: grochy, fasole (czarna, czerwona, biała), ciecierzyca, soczewica, soja np. tofu.

Tłuszcze

  • masło pełne, oliwa z oliwek, olej z pestek winogron, olej rzepakowy, olej słonecznikowy
  • nasiona: słonecznika, siemienia lnianego, pestki dyni, sezam
  • orzechy i migdały

Cukry i słodycze

  • cukier trzcinowy, melasa, syrop klonowy, miód naturalny, marmolady niskosłodzone
  • słodycze naturalne: suszone owoce (śliwki, rodzynki, żurawina, jabłka, figi, morele, daktyle…), batony z bakalii i płatków zbożowych
  • ciasta „domowe” na bazie mąk mieszanych, w tym razowych, z cukrem trzcinowym lub miodem, ciastka owsiane, pierniczki, ciastka korzenne….
  • na podwieczorek powinny dominować owoce

Napoje

  • czysta woda, kompoty naturalne, soki owocowe i warzywne niesłodzone, herbaty ziołowe (koperkowa, rumiankowa, z lipy, melisa…), herbaty owocowe bez sztucznych aromatów (żurawinowa, z dzikiej róży, malinowa), herbata imbirowa, cynamonowa, roiboos

Inne produkty stosowane do przygotowania posiłków

  • zioła i przyprawy pojedyncze: bazylia, tymianek, oregano, kminek, cząber, estragon, pieprz, papryka słodka, kurkuma, imbir, rozmaryn, czosnek, cynamon, kardamon
  • zielenina: koperek, natka pietruszki, szczypiorek, kiełki
  • czyste suszone warzywa
  • gomasio (posypka z sezamu, siemienia lnianego i soli), sól morska lub kamienna, chrzan.

Niedobre produkty dla dzieci:

Produkty zbożowe

  • pieczywo białe w przeważającej ilości, produkty mączne na bazie białych mąk z wysokiego przemiału – oczyszczenia (makarony, kluski, drożdżówki)
  • płatki zbożowe wysokoprzetworzone i słodzone (kukurydziane, smakowe, w postaci kułeczek i innych form chrupiących)
  • chrupki smakowe i chipsy

Owoce i warzywa

  • należy uwzględniać sezonowość i unikać warzyw i owoców z eksportu zawierające często niebezpieczne substancje chemiczne (pestycydy, sztuczne nawozy, środki przeciwgrzybiczne…)
  • nie mogą dominować ziemniaki
  • unikać frytek

Produkty białkowe

  • parówki, tłuste kiełbasy, tłuste mięso, wędliny wysokoprzetworzone (np. mortadele), pasztety, pasztetowe, wędliny z dużą zawartością substancji chemicznych;
  • mięsa smażone
  • mleko i nabiał: mleko UHT, sery topione i żółte w dużej ilości, serki smakowe, serki słodkie, jogurty owocowe słodzone, desery mleczne
  • warzywa strączkowe: soja modyfikowana genetycznie.

Tłuszcze

  • wysokorafirowane oliwy, margaryny niskiej jakości, tłuszcze zwierzęce

Cukry i słodycze

  • słodycze: cukierki, lizaki, czekolady, batony, wafelki, bardzo słodkie ciastka, masła czekoladowe
  • biały cukier, zmniejszenie ilości kisielu i budyni z proszku, drożdżówki, białe bułki z wysokosłodzonym dżemem

Napoje

  • woda z wysokosłodzonym sokiem owocowym, herbaty słodzone dużą ilością cukru białego, napoje gazowane, napoje owocowe, w których zawartość owoców jest znikoma, wody smakowe, herbaty rozpuszczalne

Inne produkty stosowane do przygotowania posiłków

  • produkty zawierające wzmacniacze smaku (np. glutaminian sodu: kostki rosołowe, wegety, ziarenka smaku, niektóre mieszanki ziołowe, gotowe sosy, sosy w proszku, zupy w proszku)
  • majonez, keczup, koncentraty w dużej ilości
  • produkty, które zawierają konserwanty chemicznie np. benzoesan sodu
  • biorąc pod uwagę częstą alergię dzieci na mleko krowie, zupy nie muszą być zabielane śmietaną.

baner loga opolskie